Wednesday, July 18, 2012

Beza antara Isteri, Orang Gaji dan Hamba


Jika dilihat secara kasar ;
Orang Gaji di bayar secara bulanan untuk mengemas,membasuh dan memasak.kalau tak puas hati boleh marah -marah. Tetapi majikan pun kena hati - hati jugak takut dorang larik
Hamba - membuat kerja yang sama, tetapi tidak mendapat apa-apa(ada lagik ke sekarang? kecuali herdikan jika ada pantang salah sedikit pun)

Isteri - membuat kerja - kerja yang sama juga (itupun tidak diwajibkan) dengan penuh keikhlasan tetapi dibalas dengan kasih sayang seorang suami.Give and take gitu.

Bagaimana dengan nasib isteri - isteri di luar sana yang telah penat bekerja, malah balik masak, mengemas rumah, membasuh pakaian dan menunggu suami mereka pulang tetapi yang dapat hanyalah tengkingan dan herdikan.silap banyak kena pukul lagik. 

Di mana tanggungjawab sebagai pemimpin dan khalifah yang dianugerahkan Allah. Lupakah mereka? Jika hendak membimbing isteri, ambillah sunnah Rasululllah terang dan jelas jika ingin mendapatkan isteri sebaik Khatijah.Jika tidak mampu menandingi Khatijah,didiklah dengan berhemah supaya tidak berterusan membebani si suami dengan dosa - dosanya.

Mengapa hendak berkahwin jika tidak mampu melunaskan tanggungjawab? Jika tidak mampu kenapa tempiaskan kemarahan kepada orang terapat?

Kesian.

No comments: