Monday, January 24, 2011

Thank You Allah

"maaakk...cabai nak letak berapa bijik nih?"
"letak la 9 ka 10 biji ka"
"nie bawang  merah nie,nak kupas berapa bjik"
"bawang merah 3 biji, bawang putih 1 bijik, cukuplah"

 mula2 tak perasan gak, naper che timah tak pernah pun letakkan anggaran dlm angka genap..kot petua org tua-tua kot...nak suh potong cabai kering ka..letak asam keping ka..mesti dlm angka ganjil..tak pernah lak plak tanya, pasaipa nak kena ganjil plak..kang ada yg kena baling dgn lesung batu..melawan..tapi selalunya pandai2 je lah genapkan angka2 tu semua..rasa sikit sangat plak..
pastu ayat che timah dah tau dah;"kak semua nak letak lebih, pastu semua makanan terlebih, mak dah bajet cukup2 dah"..

biasalah anak dia yang sorang nie tak makan saman.

pastu tgk la dlm buku Yassin..zikir, selawat semua dalam angka ganjil..pun anggap biasa ja..

sampai lah pagi Ahad semalam, sementara tunggu my luvly hubby bangun dari bilik beradu, terperasan buku yang pinjam dari Tina a.k.a Datin..dah pinjam buku nie since Selasa lepas,tupun dok lepak2 rumah dia sementara nak amik my hubby kat KLIA..

itupun sebab ada umi ajar zikir nama Allah untuk ketenangan hati..kebetulan dia ada buku Zikir Nama Allah..just nak check camna eja..lagipun dah lama tinggal since zaman asrama.nasibla duduk kat hostel.

pagi semalam baru rasa nak membelek..selak demi selak helaian..alangkah banyaknya hikmah yg terkandung selama ini tidak sedari..nama Allah yang mengandungi 99 nama menunjukkan Allah begitu dekat sekali dengan hidup kita..ketika senang , ketika susah..gembira..menderita...walaupun 1001 perkara yang kita lalui, Allah tidak pernah meninggalkan hambaNya..

rasa terngantuk bila mengakui Allah itu wujud namun namaNya dan maknanya tidak dihafal.dan selak lagi, baru terjumpa..Allah suka bilangan ganjil..MasyaAllah..nikmat yang tak pernah terlintas langsung..ini fahaman sendiri yang sangat cetek ilmunya...namun bersyukur sangat jika Allah tidak hadirkan ujian dan dugaan ini, mungkin tidak terlintas lagi untuk membelek buku tersebut..banyak lagi yang perlu dipelajari rupanya.

kita semua menyedari dunia ini hanya pinjaman..semuanya berbentuk sementara,kasih sesama manusia pun hanya sementara..kesenangan dan kezaliman sesama makhluk juga sementara namun bila kita ditimpa musibah,semuanya kita sering terlupa tentang benda-benda yang bersifat sementara, dan seterusnya menyalahkan takdir..sampaikan kita terlupa kasih sayang Allah pada hambaNya kekal sentiasa..

Terima kasih ya Allah, dengan kasih sayangMu dan di atas semua nikmat yang diberikan dan ..lindungilah aku dari terpesong daripada jalanMu,ya Allah...Amin.

video