Friday, August 3, 2012

Rahsia 7 Pintu

Assalamualaikum kepada pembaca2 blog ini ;) (senyum sebab i confident akan ada visitor from Penang),

Hari ini terasa nak berkongsi hasil daripada ceramah Forum Perdana Hal Ehwal Islam.  Rakaman je lah, Thanks to Ezi sebab kongsikan rakaman-rakaman dan video daripada Prof Dr.Muhaya. Daripada nak berkongsi cerita tak mendatangkan faedah kan ,( I dah transfer pas ni luahan hati ke physical book ) lagik selamat unless sapa2 ada terjumpa la..Ala doktor psikiatri pun bagi cadangan macam tu, segala ketidakpuasan hati, kegeraman, kemarahan,dendam sebaik-baiknya diluahkan dan ditulis didalam buku, ipad ke atau komputer peribadi asalkan jangan berkongsi di laman sosial. Nanti bimbang akan membuat orang lain terasa..ermm..Learn From Mistake. Biarlah orang buat macam tu asalkan kita jangan buat macam tu..jangan tempah tiket ke neraka,nie Dr.Muhaya yang cakap. I dengar dan I kongsi ;);

Secara ringkasnya,Rahsia 7 Pintu ini berkisar kepada rezeki yang kita perolehi dan keberkatan keatasnya.  Biarlah gaji seseorang itu seminima RM900 (ikut rate terkini lah), asalkan ada keberkatan ke atasnya, beliau mampu menanggung isteri dan anak - anak walaupun seramai 6 orang.  Pasti ada rahsianya.Tapi walaupun suami isteri berkerja ,tiada anak dan hasil pendapatan bulanan mencecah RM6000, masih tidak mencukupi.  Pasti ada yang tidak kena, Isunya bukan sikit atau banyaknya rezeki itu tetapi keberkatan yang kita peroleh daripada sumber rezeki itu.Yang Pasti Rezeki datang daripada Allah Taala. Yang penting amal - amal yang kita lakukan.

Jadi Rahsia 7 Pintu seperti kata Ustaz Haji Kipli ialah :
  1. Bertakwa dengan Allah 
  2. Tawakal kepada Allah
  3. Solat
  4. Membaca Al- Quran
  5. Zikir
  6. Taubat
  7. Usaha yang bersungguh - sungguh.
Jika ingin dicintai Allah, maka hendaklah kita bertakwa kepada Allah. Manakala amalan solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab Allah, oleh itu pertimbangkanlah jika kerja itu adalah ibadah tetapi kita tertinggal solat maka kerja itu sudah tidak dianggap ibadah.

Banyak lagi input -input yang bermanfaat hasil daripada ceramah tersebut. Tapi tulis yang setakat ini la dulu. Kalau bole share video ok gak, tapi susah nak upload di sini.

Note to Myself : Biarlah kita tidak disayangi Manusia, tapi yang penting kita mencari kasih sayang Allah dan CintaNya. Jika Allah menyayangi kita pasti kita disayangi manusia. Maaf jika entry kali ini dianggap perasan bagus, seriously I'm not, kan dah bgtau awal2..hanya berkongsi ilmu ang diperolehi.

Cau Cin Cau.

2 comments:

Unknown said...

terbaik

LuVReD said...

OMG...first time oo visitor from penang komen..kagum I..haha..thanks bg support ;)